tisdag 14 oktober 2008

Den gamla tiden..

Idag var jag o hjälpte till o städa ur mormors kök. Började med skafferiet o matkällaren som är under en lucka där. Fuktigt, litet o mörkt, tog fram glasburk efter glasburk efter glasflaska efter glasburk efter härsken inlagt gurka.. Mormor berättade att hon inte kunnat ta sig ner dit på ett par år efter att fått ont i ryggen.
Sedan övergick jag till att tömma skåp och lådor i det övriga köket. Det har sparats på allt kan jag lova. När jag håll på där och plockade såg jag hur omodernt köket är "specialkonstruktioner" här och där. Hela huset är väldigt omodernt det ser man verkligen nu när det är tömt på möbler.
Lika skönt som det är att äntligen ha fått in mormor och morfar i en trevlig ljus lägenhet, slippa oroa sig över att morfar håller på att jobba ihjäl sig ute i trädgården eller att mormor ramlat på väg ut till duschen och inte kan ta sig upp. Lika sorgligt är det faktiskt också, det har varit deras lilla oas där ute även släktens förresten. Mormor har gått omkring där ute påtat lite ute o inne, levt ett lugnt trivsamt liv. Morfar har hållt på i sina land även han haft sin ro, som sista tiden blev måsten istället. Jag har som barn sprungit omkring bland luktärtslängorna, jordgubbslanden, mormors garderob...ja vi var nog överallt vi ungar och det fick vi. Jag och min kusin sov ofta över, varje morgon fick vi ett glas saft o en pepparkaka/bragokex av morfar innan vi gick upp.
Julen där är lika minnesvärd..varje jul samlades släkten alla fick konstigt nog plats i vardagsrummet när vi åt och även omkring Kalle Anka, helt otroligt när man tänker efter i det lilla rummet där även julgrannen stod. Finns det hjärterum så finns det stjärterum.
När mamma och jag åt lite lunch på trappan i höstsolen tittade jag mig omkring och tyckte att det var sorgligt att det ska försvinna denna lilla oas. Men men jag tycker de verkar trivas i lägenheten med.


Jag plockade lite blommor där, en bukett till dem och en till mig.
När jag kom hem fortsatte den gamla tiden lite kan man säga. Bo och jag har varit sugna på rotmos ett tag så vi gjorde lite riktig gammal husmanskost: Rotmos med värmlandskorv o gröna ärtor. Så gott

Sam I am

hej då!

1 kommentar:

  1. Det är gott med rotmos =) Tror tom jag har lite frysen att tillaga... Intressant att höra om hur de gamla faktiskt har levt. O på samma ställe så länge! Hoppas de får det bra på det nya, bekväma stället! //PlUpP

    SvaraRadera