torsdag 25 december 2008

Vit jul!!

Min jul. Ingen speciell jul alls.. Nu ska ni få en liten inblick i den..

För att det ska bli en RIKTIG jul så måste man ha en RIKTIG gran tycker jag. Jag har gjort det där med plastgranar oxå, men jag tycker att det är lite mysigt med skog i vardagsrummet =)




Den här granen hade jag gärna tagit med mig hem. Typiskt Plupp skulle säkert vissa säga. Ja, men jag tycker att det är snyggt med lite udda saker. Den här granen har ju former!
Det blev ju dock så klart en annan, mer ordinär, som vi sågade ner och bar hem -jajemän, vi bar hem den =) Kändes "som på riktigt" fast tyvärr då utan den där härliga meterhöga snön...




Fast i o f s lättare att gå på bar asfalt än att pulsa i knähög snö...

Detta skedde på söndagen, så sen stod den i tryggt förvar på altanen fram till tisdagen. Då kommer steg 2 - julgranen ska kläs. I vår familj vill jag tycka att det är kvinnorna som har mest makt när det gäller sånt här. Ta bara det faktum att när mamma och jag klagat i x antal år på att granen är fel på ett eller annat sätt, och vi numer hämtar hem den själva, så kan den manliga delen inte låta bli att säga att "det är väl bäst ni gör det, för när vi gjorde det blev det så HIMLA mycket klagomål!!" Ja?! Exakt. Nåja, dags att klä. Jag bestämde att i år skulle vi göra den lite "kitchig" (jag tror att jag hamnat i en lite kitchig period) och inget från lådorna fick exluderas. "Bara för att tomten har tappat bort sin släde, så måste ju även han få vara med!" Det blev nästan som ett litet konstverk med allt från domherrrar i garn och i trä, knallrosa kulor med ängel på, x antal färgglada kulor närmare bestämt, ståltråd med stjärnor på, tomtar i garn, tomtar i trä, tomtar gjorda av kottar... träfigurer, äpplen, trähjärtan, flätade korgar av papper (såna där man gjorde i skolan), en dock-ängel, you name it..







Den här änglen tjatar alltid pappa om att han haft sen han va barn. Hur ful den är så måste den få en plats i granen. Men nästa år satsar jag på MER, " more is more" tycker jag om =) När min bror däremot ville forstätta gå lös på resten av huset sa jag stopp, det finns gränser... även för mig.

Pappa och min bror har i år slagit till med att göra lite olika julgodis. Jag däremot slog till på stort och gjorde egen sill! Citronsill - mycket god, kan jag rekomendera. Ta ingen cred Selma bara för att du gjorde den superba rödbetsalladen till "lill-jul" (som jag för övrigt hade fått lite av till vårat julbord.) Appropå julmat, egentligen ser det ju inte jätte-aptitligt ut med den blandningen av mat.. eller?Det finns ju ingen annan tid på året som man blandar både sill, lax, skaldjur, med olika sorters korv, ren, skinka, köttbullar mm och om det får plats några brysselkål eller sallad..



Allvarligt, tycker ni att detta ser gott ut...?

Det som jag blev allra mest glad över denna julen var snön! Som ett litet barn blev jag när jag tittade ut från fönstret på julaftonsmorgon och det snöade =) Eftersom jag satt uppe och tittade på Lotta Engberg's uppestittarkväll (!) fram till kl.01 och det då fortfarande var grönt, så kändes det som en vit jul låg långt borta... Mamma och jag tog en promenad senare på kvällen och det var verkligen en skön vinterkväll. (Man kanske gick bort 1 köttbulle i alla fall.. )



Till sist vill jag bara säga att det inte alls behövs barn i familjen för att det ska finnas mycket paket. Jag tror t om att jag ska vänta så länge det går med att skaffa, så blir det mer paket till oss, haha... Vi är verkligen en familj där man "byter pengar med varann" Det som är bra med det är ju att andra får köpa de där sakerna som man själv behöver, men inte är så kul att hamdla. O så kan man köpa mycket roligare saker till sig själv! Jag fick bl a bestick (inte kul att handla), skruvmejslar (kan inget om sånt), stavmixer (verkligen trist att lägga pengar på men bra o ha). Ni ser, bra va?

När klockan var framåt halv elva på kvällen åkte jag och mamma och pappa (!) till midnattsmässan. Prästen förklarade rätt ordenligt hur allt skulle gå till, hon förstod att det nog var en ganska stor skara som inte var så vana kyrkobesökare =) Men man förstår ju varför man väljer just julen att komma dit. Som princess sa; det är ju enda gången på året som de verkligen tänder ALLA levande ljus i hela kyrkan! När jag satt där och lyssnade till en kille med en röst som Peter Jöback (fast långt mycket mer vibrato) funderade jag på varför just jag går dit. Jag kom underfund med att för mig är det mer historia att vara i kyrkan, än religion. Jag fascineras av att folk gått dit på midnattsmässa/julotta i 100-tals år och suttit i de där bänkraderna...

När det var dags att sova igen och det redan hade hunnit bil juldagen så tänker man som alltid " vad fort dagen gick". Kortfattat skulle man kunna säga att min julafton ser ut så här; frukost - ca 13.30 farmor kommer + julbord -15.00 Kalle Anka - fika -tomten - Karl-Bertil Jonsson's jul & Kan du vissla Johanna - ca 20.00 farmor åker hem - julklappspel - ev midnattsmässa. Så här ser det ut varje år. Samma gamla visa... lite trist men tryggt på nåt vis.

Efter jul kommer nyår med ett nytt år och som Selma nyss skrev så har man ju lite planer... En konkret plan jag har som kan liknas vid hennes att åka till Dalhalla, är ju att besöka ishotellet i Jukkasjärvi. Sen ska jag ta tag i mitt sovrum och tapetsera och greja, det är ungefär så långt jag har kommit i mina planer för 2009 än så länge...

Att gå i högklackat och mysbyxor är ingen dum idé, ett tips är att ta på dem varje gång du tex diskar eller nåt, så du får lite "rutin". Men det är bara att öva, öva, öva. Måste tillägga som gammal fotbollspelare att det faktiskt inte är någon omöjlighet att kombinera!

JULKRAMAR FRÅN PLUPP

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar