tisdag 20 januari 2009

Alfons 2008 & lite 2009

Hej alla. Jag lever fortfarande. :)

Mitt 2008 innehöll tre olika hem.
Och mängder av hotellrum.
Men framför allt sa jag JA en herrans massa gånger.

Ett hem var i Ljungsbro. Men bara fram till i april. Vilket är lite ledsamt, för jag trivdes med livet i stora drag, men något litet fattades. Förändringens vind förändrade livet för både mig och Selma och i april bodde vi i en källarvåning en vecka för att sedan fira in denna då jag fyllde fler år än någonsin förut.

Lärdom: Du bör endast bjuda de människor du verkligen trivs med på en inflyttnings-/födelsedagsfest.

Så nästa hem var alltså i källaren. Efter ommålat vardagsrum (tack för hjälpen Selma) blev det faktiskt helt okej. Dock, det kändes hela tiden rätt tillfälligt. Mina katter mådde bra, trots läskig söderled utanför.

Parallellt utövades både fysiska och psykiska utmaningar på jobbet.

Lärdom: Fokusera på det jag kan påverka. Jag uppskattar medmänsklighet.

Kay Pollak hjälpte mig vidare i livet. Varför stör vissa saker, egentligen? Troligtvis var det så att jag kände mig outmanad och sökte något annat i jobbet, vilket gjorde att en fortsättning på jobbet blev ohållbart.

Därav beslut om hem nummer 3. Det tillsammans med nyfunna lyckopengen Miss Marley. :)

Miss Marley kom in i livet via ett mail i slutet av maj. IRL den 14:e augusti. Den 28e november var min källare urstädad och kaoset ett faktum i Peking. Miss Marley drog in lilla miss E och mindre mister V samt ett stort zoo i livet. Kaos och kärlek. Lägg därtill uppbrott i arbetslivet, uppskjutna kurser i skolan och skötsel av en firma lite här och var.

Hela året sa jag "JA, det löser vi". Ja, jag löste det, men stressad som få.

Kompisar som krävde att se och höra mer av mig. Säkert hade ni en god grund. Jag hade inte ork, lust och tid.

Det blev lite mycket.

Efter semestern var jag mer utarbetad än någonsin förut, vilket trycket i bröstet tydde på.

Insikt: Shit, jag måste säga nej! Inte ja. Måste framför allt säga nej innan jag inte längre kan påverka det här, då blir jag fast i återhämtning. Inte läge. Så nej it is.

2009.

Nu njuter jag av fullt fokus på nya arbetsuppgifter på västkusten samt min nya miljövänliga livsstil där kollektivtrafik, second-hand och ekologiska varor är vanligt förekommande ord. Och nice to have är inte detsamma som need to have.

Jag försöker klämma in vänner i planeringen, komma ihåg saker om dessa på ett bättre sätt än hittills.

Jag ska säga nej oftare.

Ett fritt distansförhållande och ett liv resandes på spår.

Kattoro. Vart ska Tjockis och Prick bo?

Nyutexaminerad skotträddarutbildare och mängder med uppslag på roliga saker som kan pysslas och sysslas med. NÄR JAG VILL OCH ORKAR.

Tror ni att skotträddarvantar kommer kunna tillverkas miljövänligt?
Önskar jag kunde något om sånt.

Men först. Slutföra en kurs jag skjutit framför mig. Pepp please friends :)
Glad att jag finns kvar i blogg och era liv.

Tjingeling / Alfons

2 kommentarer:

  1. Intressant review av 2008! Nu är det bara Princess kvar... Vad är det för kurs du ska plugga? (Så jag vet vad jag ska peppa inför)
    Kram//PlUpP

    SvaraRadera
  2. Jag hade tänkt lära mig digital bildbehandling. Inspirationen är dock långt, långt borta.

    SvaraRadera