söndag 18 januari 2009

Birdtam

Birdtam räddar liv, eller åtminstone finns möjligheten.

Som ni kanske vet har jag huserat på en myndighet Alfons ena hemstad som bland annat sysslar med parkeringsplatser för ett det stora transportmedlet med vingar (för övrigt så är deras stora inkomstkälla parkeringsplatser för fyrhjuliga fordon som rör sig på marken).

Jag har under min tid där funderat några gånger över varför man skulle vilja skicka ut meddelanden om saker som fåglar i luften och vulkanutbrott. Vad spelar det för roll? Plan och fåglar flyger liksom inte på samma nivå ändå. Men ni som kanske läst i tidningar eller sett på tv om planet som mirakellandade i Hudsonfloden har kanske också uppfattat att motorerna stannade kort efter start. En teori till varför motorerna stannade var just att stora fåglar flugit in i motorn. Plan måste ju lyfta och landa, fåglar kan alltså ett problem för flygplan.

Man måste undra, hur stora fåglar krävs det för att stanna en flygplansmotor och man kanske kan göra en hacka på att sälja ett system till USA där man varnar för saker som stora fåglar. En annan slutsats man skulle kunna dra är också, störst går inte alltid först men de har stört chans att överleva eftersom alla passagerare klarade sig oskadda. Bra jobbat Chesley Sullenberger! (Det var alltså han som landade i Hudsonfloden och räddade alla ombord och numera kan tituleras hjälte).

Okej, så jag måste väl numera acceptera att fåglar kan ställa till det. Återstår att se en vulkan kan göra snubbelben på ett flygplan också. Känns som det kan dröja, var länge sen en vulkan hade utbrott vad jag vet (och som ni alla vet vet jag ju allt som är värt att veta). Kanske är jordens kärna på väg att dö...? Det kanske får lov att bli nästa inlägg, den frågan kräver lite undersökning.

Dags att fortsätta söndagen.
Have it good all of you readers out there, whoever you are.
- Selma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar