söndag 24 augusti 2008

Arlanda

Sitter här i gate 33 och väntar på 12.10-flyget hem till Luleå. 20 min kvar till boarding så jag tänkte jag kunde blogga lite...

Igår var jag ute och åt mat och drack vin med Sherry, hon jobbar på kontoret och jag fixade hennes hår förra helgen. Hon ville ge mig nåt för det och ville bjuda på middag. Från början skulle det bli party, men hon hade fått lite feber så det blev "change of plans". Vi gick till Paviano, en supergod italiensk restaurang vid stureplan. Jag har varit där en gång innan och det är en upplevelse! Man får välja vad för sorts pasta man vill ha, tex linguini, fusili, tagliatelle osv, och så klart vad man vill ha till. Sen tillagar kocken det framför ögonen på en! Frågar hela tiden om man tex vill ha chili i eller vitlök i så att det ska passa just mina smaklökar. Det är väldigt personligt och med helt färska matvaror och att de byter wokpanna efter varje kund så känns det jättefräscht o smakar gudomligt. Dit tycker jag alla ska gå =) Sherry bjöd på vin oxå, och det var så länge sen jag drack ett glas rött så det var mycket gott.

Vi satt där och pratade om allt möjligt och den tjejen är lika gammal som mig, men det verkar som om hennes år har varit längre eller nåt, för hon har hunnit med så sjuuukt mycket! Hon har jobbat som bartenderchef i Edinburgh, jobbat på ambassad i Estland, varit redaktör för en tidning, har dubbla magisterexamen i finans och marknadsekonomi... och förr spelade hon elithandboll oxå. Helt otroligt! Kul hade vi och det var nära att vi fortsatte till Village och dansade med vi gjorde ett klokt beslut och åkte hem i stället. Det är skönt idag!

Det är verkligen så kul att lära känna nya människor och jag önskar man var mer vågad när det gäller sånt. Tänk vad många intressanta möten man går miste om när man ibland är sådär bekväm, lat och tråkig som man kan va ibland. Man borde va mer framåt och vågad, aldrig tacka nej till nya människor!



Jag tänkte jag skulle sammanfatta mina veckor i storstaden lite. Ni har ju hört att allt har varit bra o så, men lite rolig kuriosa är aldrig fel =)
På T&G där jag varit har vi jobbat nära en tjej som både jag och Krullo har känt lite gaydar på. Det där är ju av nån anledning lite spännande att forska i och få reda på om man har rätt. Hon skulle flytta nu i helgen och är förlovad med sin sambo. Jag tycker ändå att det skulle kännas konstigt att fråga om det är en tjej eller kille, eftersom det inte är relevant nånstans... så jag försökte kringelikroka mig fram för att få ett svar. Så sa hon till slut "hon" i nån mening och jag gjorde high five med Krullo i mitt sinne. För att sen bara känna "jaha, o vad är det med det då...? Man är ju bra konstig ibland, nyfiken på något som sen inte alls är speciellt intressant... haha.

Det är närmare 30 st som jobbar där och jag har ju i långa miunuter stått och iakttagit alla. Det är så slående att en tjej som jobbar där är så lik en såndär växtätande dinosaurie. Vad hette dom? En sån där med lång hals och som har rätt mycket hud, eller skrynklig... (jag ska kolla om jag kan hitta nån på nätet.)


(Nu är det kväll och jag sitter i A-M's lägenhet eftersom jag är utan vatten och toa hemma. Tänkte fortsätta om mina veckor i Stockholmo.)

Även om man hör, läser och ser engelska hela tiden så känns det verkligen att man tappar när man inte pratar. Eftersom engelska är hudvudspråket och det fanns de som bara pratade engelska på företaget så var man ju tvungen. Inte att det inte är kul, för det är det verkligen, men jag önskar att jag hade större ordförråd och att det flyter mer. Nu har jag fått en ny liten idé... jag skulle vilja åka över sommaren utomlands, till ett engelsktalande land och kanske jobba lite och verkligen prata engelska. Jag vet ju att detta inte kommer hända, men man måste ju ha visioner =)

Det roliga med att vara på det där stället är ju att jag faktiskt sökte jobb där en gång i tiden. Det var Bulan som såg en annons på arbetsförmedlingens hemsida om traineejobb där och tyckte jag skulle söka. Så jag gjorde det, skickade in CV och pratade med dem på telefon. Men när jag insåg att mina arbetsuppgifter skulle vara så mycket mindre än vad jag kunde göra så kändes det inte så lockande längre. I dag är man där ändå fast i annan kostym och lär DEM hur de ska jobba med våra produkter =) Livet tar lite roliga svängar ibland... Jag skulle nog inte vilja jobba där idag alls faktiskt, även om jag fått andra arbetsuppgifter. Det är lite för mycket fabrik för mig smak.

Jaha, så här mycket hade jag på hjärtat idag. KrAm kRaM, PlUpP

PS: De har satt mitt kakel åt fel håll! DS.

4 kommentarer:

  1. OJ! Vilket långt inlägg det blev /Plupp

    SvaraRadera
  2. Har dom satt kaklet upp och ner??!! Vilka klantarslen...! Men dom ska väl göra om det då?

    /P

    SvaraRadera
  3. De har satt det liggandes istället för stående. Jag har tagit ett ordentligt snack med byggföretaget och det blev två alternativ. 1-sätta upp åt rätt håll utanpå det som är. 2- jag lever med som det är och de betalar all inredning. Jag tog mig en till titt och faktum är att det ser bra ut, även om det inte va som jag tänkt mig. Så jag får det 6500 kr billigare. =nöjd / plupp

    SvaraRadera
  4. Kul att höra hur du haft det! Skrattade gott om stycket om gaydar-tjejen, visst är det bra lustigt... Kram A

    SvaraRadera