onsdag 13 augusti 2008

Tillbaka x 2 - från fjällen och på jobbet

Då var det dags för Selma att presentera sig här på bloggen också. Jag har hittills lyckats fly och vara bortom Internets räckvidd, för det finns tydligen såna ställen fortfarande även i Sverige.

Haft semester i veckorna tre och hunnit med en hel del. Först en vecka på på ön följt av en vecka på hemmaplan. Sista veckan av semester tillbringades ca 700möh, närmaste bestämt Storulvåns Fjällstation. Återvände i måndags morse, i lagom tid för att hinna hem och duscha innan jobbet. Några dagar senare börjar jag känna mig som en människa igen. En hel natt på tåget med en väldigt jamande katt är tärande, precis som om det inte räckte med att försöka sova sittandes i en trång kupé. Bortsett från tågresan var det jättetrevligt. Mycket trevlig vandring, bra väder och underbar natur. Ett litet minus att det inte finns några utrymmen för för Falcor, men det gick ju bra ändå.



Måste ju dela med mig lite;
En bild från toppen av Getryggen, ca 1300 möh.


Leif, den tama renen som hänger kring fjällstationen


Trots rapporter om lemmelår var det ont om riktiga lemmlar och vi fick mest nöja oss med att se spillningen och hålen där vi gissar de bodde. Vid ett tillfälle lyckades vi dock skymta en lemmel, men då vi alla sex brast ut i en gemensam kör av falsettskrik skrämde vi den och förmodligen alla andra lemmlar inom flera hundra meters radie så vi fick nöja oss med minnesbilden. Imponerad över deras snabbhet, men mäkta besviken över att deras storlek. Hade nog föreställt mig lemmlar som aningen större djur även om vännerna upplyst mig om att leta efter något råttliknande djur.

Nåväl, hemma igen och har redan börjat planera alla inköp som krävs för att kunna fjällvandra på riktigt. Steg 1 har varit att "låna" två nummer av tidningen Utemagasinet från jobbet (nästa steg torde vara skaffae en egen prenumeration) för att samla lite mer kunskap. Bra tidning faktiskt, kommer ni över ett nummer måste ni åtminstone titta på de bilder som inte innehåller reklam och produkttest av underställ. Med ny kunskap är det bara att börja spendera pengar, allt ska vara kompakt, så litet så möjligt så att så mycket som möjligt får plats. Som Alfons säkert skulle säga "Den som har mest när han dör vinner" (istället för det vanliga "den som vet mest när han dör vinner").

- Selma

3 kommentarer:

  1. Haha, Leif -på en ren! Han såg snäll ut. Ja, jag får väl börja med att inhandla ett par skor, sen har jag ju kåsa o så från när jag va med i scouterna =) För jag är faktiskt dugen på att vandra, inget jag bara sa på fyllan... /Plupp (som förövrigt egentligen lever i fjällen)

    SvaraRadera
  2. Är du säker på att renen Leif lever?? Tycker han ser misstänktsamt livlös ut... Men fin var han! Kul att "Selmis" hittat hit också och att vi fått en fjällrapport. Tycker det låter underbart med vandring med tanke på vidderna men vet inte om det är något för en prinsessa som jag...:)/ Princess

    SvaraRadera
  3. Jag skulle också se till att få pulsen kollad på Leif... Och när du ändå är där så se till att Princess inte går vilse om hon skulle få för sig att börja vandra där uppe ;)
    //Bengan

    SvaraRadera